KSIĄŻKA JAKO NIEODŁĄCZNY ELEMENT PROCESU WYCHOWANIA DZIECI I MŁODZIEŻY

Wiele psychologicznych i pedagogicznych badań wskazuje, ile dziecko jest w stanie zyskać dzięki systematycznemu kontaktowi z książką. Literatura dziecięca ma bardzo duże możliwości wychowawcze – w naturę dziecka wpisane jest naśladowanie i utożsamianie się z bajkowymi postaciami. Ciekawość otaczającego świata budzi się w nas już w najmłodszych latach życia. W tym momencie warto sięgnąć po książkę – odpowiednio dobrana do wieku dziecka w prosty, ale ciekawy sposób odpowie na nurtujące je pytania.

W obecnych czasach wprowadzenie książki jako elementu wychowywania dzieci i młodzieży jest szczególnie ważne. Powszechność nowych technologii, telefonów, gier, internetu czy telewizji sprawiła, że rodzice zaczęli traktować urządzenia elektroniczne jak narzędzia wychowawcze. Nie możemy jednak zapominać, że umysły dzieci nie są wystarczająco rozwinięte, aby mogły one korzystać z tego typu urządzeń.

Książka jest dla dziecka źródłem wiedzy o świecie, ale może być też świetną rozrywką. Czytanie najmłodszym może być dobrym “pretekstem” do wspólnego spędzenia czasu dziecka z rodzicem. Początkowo książka w rękach dziecka jest pewnego rodzaju zabawką. W tym przypadku rolą rodzica jest zainteresowanie dziecka treścią książki. Warto, aby wspólne czytanie stało się elementem codzienności – podczas czytania dziecko uczy się skupiania uwagi, rozpoznawania przedmiotów, zwierząt czy ludzi. Zaczyna interesować się różnymi znakami, np. literami, które później samo będzie próbowało narysować. Dobrze jest zachęcać dziecko do zadawania pytań w czasie lektury i dzielenia się wrażeniami. W ten sposób rodzice stają się aktywnymi partnerami i mogą pogłębić swoją więź z dzieckiem.

Literatura dziecięca i młodzieżowa jest ważnym elementem wychowywania dzieci poprzez sztukę. Wpływa na kształcenie estetycznej wrażliwości, rozwija sferę intelektualną i moralno-społeczną oraz kształtuje wyobraźnię. Może być źródłem wiedzy historycznej czy współczesnej, np. o obcych krajach i narodach. Czytanie rozwija u dzieci umiejętności powiązywania przyczyn ze skutkiem, tworzy pole do dyskusji nad przeczytanym tekstem, uczy empatii – dziecko utożsamia się z bohaterem, ekscytuje się jego przygodami, cieszy się razem z nim, może odczuwać smutek czy współczucie, kiedy bohater napotka na swojej drodze jakieś przeszkody. Książka pomaga dziecku skonfrontować się z lękami – nabierze pewności siebie, rozumiejąc jak książkowe postacie pokonują strach. Książka podaje prawidłowe wzorce osobowe, których poszukuje dziecko, pomaga oswoić trudne tematy, wzbogaca słownictwo i rozwija umiejętność swobodnego wypowiadania się, pomaga kształtować osobowość i poczucie własnej wartości, umożliwia rozwijanie hobby oraz zainteresowań dziecka.

Czytanie książek niesie same korzyści. Warto wprowadzić je jako podstawowy element procesu wychowywania dzieci i młodzieży, ponieważ są do tego wręcz idealne. Książki, odpowiednio dobrane do wieku dziecka, są nie tylko bogatym źródłem wiedzy, ale też świetną rozrywką, która “oderwie” dzieci od urządzeń elektronicznych. Rolą rodzica jest pokazanie swoim pociechom, zarówno tym młodszym jak i starszym, że literatura nie jest nudna, wystarczy tylko znaleźć tematykę, która nas interesuje.

Newsletter
close slider

Zapisz się do newslettera