Meble szkolne

Meble szkolne – podstawowy element wyposażenia każdej placówki

Meble są bez wątpienia podstawowym elementem wyposażenia wszystkich placówek oświatowych. Uczniowie większość czasu w szkole spędzają w ławkach, dlatego warto zadbać o to, aby były one wygodne i odpowiednio dopasowane do wieku użytkowników. Dobrą inwestycją są też szafki dostępne dla uczniów oraz odpowiednie do przechowywania książek, zabawek czy pomocy naukowych.

Na co należy zwrócić uwagę wybierając meble dla uczniów?

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, uczniowie większość swojego szkolnego dnia spędzają w ławkach. W związku z tym w każdej placówce oświatowej muszą znaleźć się odpowiednio dopasowane meble do wieku, ale też wzrostu dzieci. Może to okazać się nie lada wyzwaniem, jednak w rzeczywistości jest to proste. Wysokości krzeseł i ławek są zawarte w polskich i europejskich normach PN-EN 1729-1:2007 oraz PN-EN 1729-2:2007. Meble są podzielone na kolory (i ponumerowane), które obejmują konkretne widełki wzrostu ucznia, np. meble białe: wysokość siedziska do 210 mm, wysokość stołu 400 mm dla dzieci o wzroście 800-950 mm, meble pomarańczowe: wysokość siedziska do 260 mm, stół o wysokości do 460 mm dla dzieci o wzroście 930-1160 mm, meble fioletowe: wysokość siedziska do 310 mm, wysokość stołu do 530 mm dla dzieci o wzroście 1080-1210 mm, meble żółte: wysokość siedziska do 350 mm, stoły o wysokości do 590 mm dla dzieci o wzroście 1190-1420 mm itd. Dokonując pomiaru wzrostu dziecka, mierzy się też odległość od podłogi do zgięcia podkolanowego w pozycji siedzącej (wysokość podkolanowa).

Certyfikaty i atesty

Kolejnymi bardzo ważnymi punktami, na które należy zwrócić uwagę przy wyborze mebli do szkoły są certyfikaty atesty. Regulacje prawne dotyczące wymogu posiadania certyfikatów na meble szkolne wynikają z zapisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach. Według tego rozporządzenia sprzęty, z których korzystają uczniowie muszą spełniać wymagania ergonomii oraz posiadać odpowiednie certyfikaty lub atesty. Wymogi te dotyczą też: stolików, biurek, regałów, szaf, szafek, leżaków, tablic, gablot, półek, wieszaków, zabawek, urządzeń sportowych, placów zabaw, ogródków itp. Przy zakupie mebli i sprzętów trzeba sprawdzić, czy posiadają one dokumenty potwierdzające posiadanie certyfikatów i atestów. Szczególną uwagę należy zwrócić na datę ważności takiego certyfikatu, czy dotyczy on produktu, który chcemy kupić oraz czy certyfikat powołuje się na aktualną wersję normy.

Na rynku dostępnych jest wiele propozycji mebli do placówek oświatowych. Do wyboru mamy ławki dwu- lub więcej osobowe, prostokątne lub nawet w kształcie koła czy wielokątu. Do dyspozycji mamy również stoliki jednoosobowe. Pozwalają one na większe skupienie na pracy, ponieważ – tak jak w przypadku ławek dwu- i więcej osobowych – uczniowie nie rozpraszają siebie nawzajem. Ciekawym rozwiązaniem są ławki składane, z których można korzystać np. podczas egzaminów, a kiedy nie są potrzebne przechowywać złożone w odpowiednim miejscu. Możemy zdecydować się też na meble z możliwością regulacji, które w szybki i łatwy sposób możemy dopasować do każdego ucznia. Możliwości jest wiele, jednak trzeba pamiętać o najważniejszych rzeczach: bezpieczeństwie oraz o zdrowiu dzieci, które będą użytkować szkolne sprzęty.

Newsletter
close slider

Zapisz się do newslettera